Obciążenie koła – wielkość i charakter – czynniki doboru kół przemysłowych

Obciążenie koła, a w zasadzie jego wielkość jest wartością [N] osiąganą przez dodanie do wagi sprzętu (tara) wagi ładunku. Charakter ładunku (ciało stałe czy płyn) ma duże znaczenie przy obliczaniu obciążenia koła. Poniżej przedstawiono wzór na obliczenie obciążenia pojedynczego koła:

wzor_obciazenie_kola

gdzie:

Q = obciążenie koła (nośność koła)

Pu = waga ładunku

Pc = waga sprzętu (tara)

= liczba kół stykających się z podłożem n

CIAŁA STAŁE:

Dla ciał stałych, n = 3 dla sprzętu z czterema kołami (gdzie trzy z czterech kół są zawsze w kontakcie z podłożem).

PŁYNY:

Dla ciał ciekłych, n = 2 dla sprzętu z czterema kołami (gdzie dwa z czterech kół ma ewentualnie kontakt z podłożem).

Szczególnej uwagi wymagają aplikacje będące częścią zautomatyzowanego bądź ciągłego procesu produkcyjnego. W takich przypadkach zaleca się założenie odpowiednich współczynników bezpieczeństwa.

 

Comments are closed.