Zestaw kołowy
W skład zestawu kołowego mogą wchodzić różne elementy, najczęściej występują dwa główne: koło i widelec Pod pojęciem zestawów kołowych rozumie się komponenty, które są mocowane w maszynach, urządzeniach, itd., w celu umożliwienia ich jazdy. Zestawy kołowe zasadniczo nie są napędzane bezpośrednio i w ogóle są przewidziane tylko dla małych prędkości. Urządzenia ew. maszyny najczęściej są ciągnione wzgl. pchane ręcznie lub poruszane przy pomocy ciągnika. Z zasady rozróżnia się zestawy kołowe skrętne, zestawy kołowe skrętne z hamulcem i zestawy kołowe stałe.
Koło
Koła są wykonane z różnych materiałów (poliamidu, polipropylenu, stali) i są dostępne w wersji z opaskami (bandażami), oponami, pokrywami itp. lub bez tych komponentów. Jakość bieżnika oraz różne rodzaje obręczy i tarcz kół, jak również zróżnicowane łożyskowania nadają kołom różnorodne i wielorakie właściwości. Dzięki temu posiadają one zróżnicowane nośności, opory toczenia oraz jakość. Charakterystyczne właściwości poszczególnych typoszeregów wraz z przekrojami kół szczegółowo objaśnię dalej.
Wymiary:
D = średnica koła
d = średnica otworu osi
T1 = długość piasty
T2 = szerokość koła
Budowa koła
Koła z oponą gumową:
a) Opona mechanicznie połączona z piastą.
b) Opona chemicznie połączona z piastą.
c) Opona pneumatyczna.
Koła z oponą poliuretanową:
a) Opona mechanicznie połączona z piastą.
b) Opona chemicznie połączona z piastą.
c) Oponka z wtryskiwanego poliuretanu połączona z piastą mechaniczne (oraz temperatury)
Koła monolityczne, piasta oraz bieżnia wykonane z tego samego materiału. Fizyczne, mechaniczne właściwości koła zmieniają się zależnie od zastosowanego materiału.