Jeśli dobieramy koła lub zestawy kołowe w oparciu o ich nośność musimy rozważyć ich rozmieszczenie. Do obliczenia minimalnej wytrzymałości koła lub zestawu kołowego stosujemy poniższy wzór:
L = (Q+N)/K [kg]
Gdzie:
L – nośność koła lub zestawu kołowego [kg],
N – ciężar pojazdu [kg],
Q – przenoszony ładunek [kg],
K – współczynnik rozmieszczenia podpór pojazdu (liczba w oparciu o rysunki poniżej).
Nośności określa się na podstawie wyników testów wykonanych zgodnie z normą DIN EN12532 „Castors and Wheels-Test methods and apparatus”,
Największy wpływ na obniżenie wytrzymałości koła lub zestawu mają następujące czynniki:
Obciążenie dynamiczne,
Spadki z wysokości,
Nierówność powierzchni,
Przejazdy przez przeszkody,
Jazda z większymi prędkościami,
Uderzenia boczne,
Intensywność użytkowania,
Ekstremalne temperatury ujemne i dodatnie,
Środowisko pracy – wilgotność, substancje chemiczne itp.
Aby dobrana nośność koła lub zestawu kołowego była optymalna i pozwalała na długotrwałe użytkowanie, należy uwzględnić powyższe uwarunkowania i wybrać rozwiązania o większej nośności katalogowej.