Podstawowe pojęcia część 1

Zestaw kołowy

W skład  zestawu kołowego mogą wchodzić różne elementy, najczęściej występują dwa główne: koło i widelec  Pod pojęciem zestawów kołowych rozumie się komponenty, które są mocowane w maszynach, urządzeniach, itd., w celu umożliwienia ich jazdy. Zestawy kołowe zasadniczo nie są napędzane bezpośrednio i w ogóle są przewidziane tylko dla małych prędkości. Urządzenia ew. maszyny najczęściej są ciągnione wzgl. pchane ręcznie lub poruszane przy pomocy ciągnika. Z zasady rozróżnia się zestawy kołowe skrętne, zestawy kołowe skrętne z hamulcem i zestawy kołowe stałe.

Koło

Koła są wykonane z różnych materiałów (poliamidu, polipropylenu, stali) i są dostępne w wersji z opaskami (bandażami), oponami, pokrywami itp. lub bez tych komponentów. Jakość bieżnika oraz różne rodzaje obręczy i tarcz kół, jak również zróżnicowane łożyskowania nadają kołom różnorodne i wielorakie właściwości. Dzięki temu posiadają one zróżnicowane nośności, opory toczenia oraz jakość. Charakterystyczne właściwości poszczególnych typoszeregów wraz z przekrojami kół szczegółowo objaśnię dalej.

Wymiary:

D = średnica koła

d = średnica otworu osi

T1 = długość piasty

T2 = szerokość koła

Budowa koła

Koła z oponą gumową:

a) Opona mechanicznie połączona z piastą.

b) Opona chemicznie połączona z piastą.

c) Opona pneumatyczna.

Koła z oponą poliuretanową:

a) Opona mechanicznie połączona z piastą.

b) Opona chemicznie połączona z piastą.

c) Oponka z wtryskiwanego poliuretanu połączona z piastą mechaniczne (oraz temperatury)

Koła monolityczne, piasta oraz bieżnia wykonane z tego samego materiału. Fizyczne, mechaniczne właściwości  koła zmieniają się zależnie od zastosowanego materiału.

Skomentuj: Podstawowe pojęcia część 1

Musisz być zalogowany aby komentować.